Home / Diverse / SECRETELE CRONOBIOLOGIEI

SECRETELE CRONOBIOLOGIEI

Somn, ora de masa, tratamente medicale, interiuri pentru job, sport…Stiai ca in cursul unei zile exista momente optime pentru fiecare activitate in parte?

Te-ai intrebat vreodata de ce in anumite momente ale zilei te simti plina de energie si bine dispusa, pe cand in altele esti epuizata, lipsita de chef si cu mintea golita? Orologiul intern este de vina. El dicteaza, in cursul unei zile, suisurile si coborasurile capacitatilor fizice si mentale. Cronobiologia, stiinta care studiaza ritmurile noastre biologice, ne explica toate aceste reactii.

CORPUL E REGLAT CA UN OROLOGIU

Pe parcursul a 24 de ore, functiile organismului (digestie, temperatura, secretii hormonale, tensiune, forta musculara, vigilenta, memorie, respiratie etc.) fluctueaza, astfel incat exista momente in care acestea ajung la cote minime, dar si momente in care ating cote maxime. Asta datorita orologiului biologic intern cu care e inzestrat fiecare dintre noi si care, prin intermediul neurohormonilor, programeaza si guverneaza toate functiile corpului. Acest mechanism intern bine “uns” este, de fapt, un grup de neuroni situate in spatele ochilor, sensibil la alternanta lumina-intuneric si care e legat de epifaza, glanda endocrina ce produce melatonina, hormonul somnului. Din pacate, multi dintre noi adoptam un stil de viata haotic, agitat, care oblige organismul sa functioneze impotriva ritmului biologic natural, innascut. Consecinta? Stres, oboseala, insomnie, tulburari de concentrare si atentie, proasta dispozitie. Pe termen lung, dezincronizarea ritmurilor biologice creste de aproape patru ori riscul de cancer, depresie, maladii cardiovasculare. Sectretul pentru a-ti pastra sanatatea si vitalitatea este sa inveti sa-ti respecti orologiul intern si sa-ti organizezi ziua in armonie cu el. Iata cum ar trebui sa se deruleze o zi ideala.

DIMINEATA: MISCA-TE INCET!

Intre 7 si 8. Urca nivelul cortizolului si adrenalinei, cresc ritmul cardiac si tensiunea arteriala. E ora la care deschidem ochii. Tot acum, hormonii si enzimele sunt pregatie sa metabolizeze rapid glucidele si grasimile, asa ca poti lua un mic dejun copios, intrucat caloriile se transforma in energie, nu in depozite de grasimi! In meniu: ceai sau cafea, fructe, paine integrala, cereale neindulcite, cascaval, branza, iaurt, jambon,oua (evident, nu toate aceste bunatati la o masa!).

Intre 8 si 10. Lasi copiii la scoala sau gradinita, ajungi la birou, iti savurezi cafeaua, palavregesti cu colegii. E inutil sa ataci dosarele grele sau sa intri in sedinte: corpul nu e complet “incalzit”. Dar te poti ocupa de sarcini marunte si planificari (intalniri, e-mailuri, telefoane).

Intre orele 10 si 12. Corpul a asimilat miul dejun, temperatura isi atinge varful, vigilenta e crescuta: rezolva chestiunile importante de la serviviu! Memoria de scurta durata e excelenta. Iti vei aminti usor dupa-amiaza un text memorat acum, dar il vei uita pana maine. Ca sa retii informatiile pentru mai multa vreme, invata la pranz ori seara, inainte de culcare. Ai interviu pentru un job? Potrivit cronobiologiei, momentul ideal e ora 10, cand vigilenta si motivatia ating potentialul maxim.

LA PRANZ: O PAUZA BINEMERITATA

Intre 12:30 si 14. Micul dejun e departe, rezervele de energie au scazut. E ora pranzului. Ca sa respecti ritmul natural al insulinei si sucurilor digestive, ar fi bine sa mananci mai putine glucide (paine, cereale, cartofi) si mai multe proteine (peste, carne slaba, soia), insotite de salata sau legume si o portie mica de feculente (fasole, mazare, linte), un fruct.

DUPA AMIAZA: ENERGIA FLUCTUEAZA

Intre 14 si 16. Scade cortizolul, dar si vigilenta, concentrarea si performantele fizice. Suntem cu energia la pamant. Mintea si trupul nu ne asculta. Evita sa stabilesti intalniri la aceasta ora! Odihneste-te, daca e posibil, 20-30 de minute sau ocupa-te de ceva usor: fa ordine pe birou, da telefoane.

Intre 16 si 18. Te bucuri din nou de o buna eficienta intelectuala (glicemia ajunge la valori normale si creste temperature corpului). Profita ca sa-ti rezolvi ultimele treburi la serviciu sau sa inveti. E momentul optim sa faci sport daca vrei, fiindca forma fizica e de top, iar coordonarea dintre muschi si creier este excelenta.

SEARA: REVENIREA LA CALM.

Intre 18:30 si 21. Temperatura incepe sa scada pentru a pregati corpul de somn. Momentul optim pentru cina este intre 18:30 si 20, cu cel putin 2-3 ore inainte de culcare, ca sa nu influenteze calitatea somnului. Masa trebuie sa fie usoara. Seara se secreta mai putine sucuri gastrice si biliare, deci evita grasimile. In meniu: legume usoare, supa, salata, fructe, carne alba, peste.

Intre 22 si 23:30. Tensiunea arteriala scade, temperatura la fel, iar melatonina, hormonul somnului, creste, atingand nivelul maxim in mijlocul noptii. O tandra dezmierdare cu partenerul? Un excellent preludiu pentru o noapte odihnitoare.

CRONOBIOLOGIA SI TRATAMENTE MEDICALE

In jurul orei 15, sensibilitatea la durere e minima, deci e perioada potrivita sa programezi un tratament stomatologic sau o mica interventie chirurgicala, sa te epilezi etc. Anestezia facutape la ora 15dureaza mai mult.

Antiinflamatoarele (aspirina, ibuprofren) actioneaza mai eficient daca sunt administrate dupa-amiaza, nu dimineata!

About admin

Check Also

Pentru majoritatea proaspetelor mamici, intrebarea vesnica este cum sa faca copilul sa doarma cat mai mult noaptea. Aflati ca cei mai destepti copii se trezesc toata noaptea, spun expertii

Pentru unele, acest lucru reprezinta o misiune imposibila, mai ales in primele zile, saptamani sau …