Home / SANATATE / CARBOHIDRAȚI CARE ÎNVING STRESUL

CARBOHIDRAȚI CARE ÎNVING STRESUL

Mancarurile total nesanatoase ne fac rau nu doar in timp, ci si imediat: oboseala, somnolenta, indigestie, adaugate stresului cotidian. In schimb, daca mananci ce trebuie, eviti toate aceste probleme.

Carbohiratii sunt acea categorie de alimente care ajuta creierul sa produca serotonina, hormon care ne face sa ne simtim calmi si ne da increderea ca putem rezista oricarei situatii solicitante, sporind puterea de munca.

CARBOHIDRATI, VERSUS PROTEINE

Cum mare parte din diete resping carbohiratii si pun pret mai mult pe proteine, nu e de mirare ca majoritatea femeilor se simt depasite de stresul de zi cu zi. Proteinele aduc numeroase beneficii, insa nu au efect in atenuarea simptomelor stresului. In plus, daca sunt consumate ca atare sau impreuna cu carbohirati, incetinesc eliberarea serotoninei. Chiar si cand tinta ta este mentinerea greutatii sau slabirea, nu exclude aceasta grupa alimentara, intrucat se dovedeste a fi necesara unui regim echilibrat.

PARADOXUL CARBOHIRATILOR

In mod firesc, in perioadele stresante renuntam la dieta si apelam la alimente care aduc alinare, denumite “comfort food”. Evenimentele negative cresc nivelul de cortizol, acesta fiind vinovat de pofte, in special fata de dulciuri (inghetata, prajituri) sau carbohidrati sarati (covrigii, pizza, paste cu branzeturi) cu continut ridicat de glucide. Le mananci si te simti mai bine, fara sa stii ca reprezinta cea mai neinspirata varianta, fiindca la scurt timp te simti apatica si incapabila sa faci fata stresului. Un alt efect neplacut este cresterea tensiunii arteriale si a nivelului trigliceridelor, cu consecinte asupra sanatatii in general. U cat consumi mai mult carbohidrati rai, cu atat mai rau te simti, in plan psihoemotional si fizic.

CARE E SOLUTIA

Carbohidratii sunt de doua feluri, rai si buni. Cei din urma au, pe langa zaharurile cu eliberare lenta, si avantajul unui continut ridicat de fibre, calitati care le confera puteri nebanuite: furnizeaza substantele nutritive necesare bunei functionari a organismului, te energizeaza, te binedispun si, in acelasi timp, favorizeaza slabirea. Acesti carbohidrati sanatosi ii gasesti din belsug in fructe, legume, lactate si cereale integrale. Este deci o mare diferenta intre a mana orice, cu scopul de a te simti mai bine, si a mana alimente calmante naturale. Iata cateva exemple:

OVAZ: este un carbohidrat complex, care stimuleaza productia de serotonina. De asemenea, are calitati anioxidante, ajutand in lupta cu stresul. Studiile arata ca persoanele care au consumat ovaz la micul dejun au declarant ca au fost mai vigilente.

CARTOF-DULCE: desi se numeste dulce, acest cartof are un indice glycemic scazut, spre deosebire de cel obisnuit, si ajuta la slabilizarea glicemiei si prevenirea diabetului. Totodata, stinge pofta de dulciuri nesanatoase si, prin vitaminele (A B6, C) si mineralele (potasiu, fier, calciu) pe care le furnizeaza, intareste organismul pentru a face fata stresului, aand totodata proprietati antiinflamatoare (reduce crizele de astm si durerile din artrita).

AVOCADO: acizii grasi omega 3 si complexul vitaminic B continut de acest fruct redu stresul si starile anxioase, imbunatatind semniificativ starea de spirit. Desi are o textura cremoasa sig rasa, avocado nu ingrasa, ci mentine echilibrat nivelul glicemic scazut. Ba chiar te ajuta sa slabesti, datorita unei substante care intensifica metabolismul.

PORTOCALE: dozele mari de vitamina C alina simptomele stresului si reduc nivelul hormonului stresului, cortizolul. Citricele, precum portocalele, clementinele, lamaile sunt carbohidrati care contin ulta vitamina C.

USRUROI: substantele din usturoi contribuie la neutralizarea radicalilor liberi si, astfel, la intarirea sistemului imunitar. Cand acesta este slabit, stresul se instaleaza cu totul, aducand cu el raceli, tulburari metabolice si diverse inflamatii.

FRUCTE DE PADURE: nivelul crescut de antioxidanti este asociat cu scaderea nivelului de cortizol si puterea de concentrare sporita.

CIOCOLATA NEAGRA: te ajuta in lupta cu stresul in doua feluri, e bogata in antioxidanti si faorizeaza productia de serotonina, hormonul starii de bine. Nu depasi 40 g pe zi!

STIAI?

Studiile pe voluntari cu nivel ridicat de stress arata ca, dupa ce consumat o bautura bogata in carbohidrati (precum fresh-ul de fructe), mania, depresia, anxietatea si iritabilitatea au scazut considerabil.

CAPCANA CORTIZOLULUI

Studii effectuate la Universitatea din California scot la iveala efectele incredibile ale cortizolului in organism. De parca n-ar fi fost suficient ca ne provoaca o pofta neasurata de dulciuri, cu cat este prezent in cantitati mai mari (in situatii de stres), cu atat mai mult ingrasa, prin intermediul unor enzime pe care le produce tesutul adipos. Astfel se face legatura intre stres si kilogramele in plus. Practic, stresul duce la acumularea de grasime in zona abdominala si, cand el devine prelungit, stratul de tesut adipos se mareste, crescand riscul de diabet si boli de inima. Cercetarile arata ca persoanele supraponderale au mai multe astfel de enzime produse de cortizol in comparatie cu cele slabe.

About admin

Check Also

SUPE VINDECATOARE, INGREDIENTE SI RETETE

Hipocrate spunea “Lasa hrana sa-ti fie medicament”. Ei bine, supa este o modalitate usoara de …