Home / SANATATE / 5 MOTIVE SA MANANCI MURATURI

5 MOTIVE SA MANANCI MURATURI

Alimentele fermentate au o lunga istorie in toate culturile si au fost dintotdeauna apreciate pentru efectele benefice asupra sanatatii.

Fermentarea este una dintre cele mai vechi tehnici de transformare si conservare a alimentelor si, spre binele nostru, una din invataturile transmise din generatie in generatie. Chiar si astazi orice gospodina stie sa puna muraturi. Indiferent ca e vorba de castraveti, varza, gogosari, gogonele, princiupiul e simplu: peste legume adaugi apa, preferabil de izvor,  si sare grunjoasa, iar amestecul il pui la pastrare intr-un recipient inchis ermetic. Asa incepe fermentarea.

SUPA DE BACTERII

Procesul de fermentare apara cand diferite microorganism vii (bacterii, drojdii, mucegaiuri) prezente in mod natural in alimente sau, in unele situatii, adaugate actioneaza asupra zaharurilor din alimente, transformandu-le in acid lactic, alcool, dioxid de carbon sau acid acetic (otet). Painea nu este altceva decat un amestec fermentat de faina si apa. Vinul, berea, cidrul se obtin prin fermentarea strugurilor, cerealelor, respectiv a merelor. Bauturile alcoolice nu sunt insa singurele bauturi fermentate, lor li se alatura cacaua, cafeaua si ceaiul: boabele sau frunzele din care provin acestea sunt fermentate dupa recoltare pentru a dezvolta aromele caracteristice atat de mult apreciate. Astazi, exista in lume peste 3.500 de alimente traditionale fermentate. De origine animala sau vegetala, multe dintre ele se regasec in meniul nostru obisnuit: iaurt, branzeturi, paine, legume, peste, soia. Datorita acestor alimente binefacatoare, oamenii au reusit sa supravietuiasca vremurilor cu epidemii, foamete, recolte saracaciaose. Desigur, nu toate alimentele fermentate sunt create la fel. In timp ce vinul si berea trebuie savurate mai rar si in cantitati mici, legumele (varza, castraveti, sfecla, morcovi, masline, conopida, gogonele), soia (miso, tempeh) si lactatele fermentate (iaurt, chefir, lapte batut) ar trebui incluse cat mai des in meniul nostru. Iata de ce!

AJUTOR PRETIOS PENTRU DIGESTIE

Muraturile, ba chiar si alimentele consumate impreuna cu ele, sunt mai usor de digerat. Explicatia? Bacteriile care fermenteaza alimentele, incluzand lactobacilii si bifidobacteriile, usureaza digestia, actionand ca probiotice. Ele refac echilibrul florei intestinale, apara sanatatea intestinului, mentin un bun transit intestinal, actionand benefic in caz de diaree sau constipatie, asigura o mai buna asimilare a nutrientilor, alina simptomele sindromului de colon iritabil, combat balonarea si gazele intestinale. De mare ajutor in digestive sunt si enzimele benefice care se creeaza in timpul fermentarii.

SURSE EXCELENTE DE VITAMINE

Stiai ca dupa fermentare alimentele devin mai bogate in vitamine? Acest lucru se datoreaza faptului ca unele dintre bacteriile de fermentare sunt capabile sa produca nutrienti valorosi. De exemplu, varza murata contine de trei ori mai multa vitamina C decat cea cruda. In muraturi gasim insa multe alte vitamine: K2, B2, B3, B9, B12 care, desi esentiale sanatatii, deseori nu se regasesc in cantitati suficiente in dieta noastra obisnuita. Mai mult, latofermentatia creste biodisponibilitatea mineralelor din alimente, precum calciul, potasiul, manganul, si, in acelasi timp, anihileaza anumiti “antinutrienti”, precum fitatii si taninurile, care se leaga de fier si zinc, impiedicandu-le absorbtia.

SURSA DE ANTIOXIDANTI

Legumele si fructele proaspete sunt bogate in antioxidanti, care ne feresc de multe boli grave, ajuta la regenerarea celulelor si incetinesc imbatranirea. Insa atunci cand gatim alimentele, cantitatea si calitatea antioxidantilor scad. Dar nu si in timpul lactofermentarii. Asadar, daca iti plac muraturile, savureaza-le linistita: antioxidantii sunt acolo, continuand sa te protejeze.

DETOXIFICA

Greu gasesti agenti detoxifianti mai eficienti deat vegetalele fermentate, care, gratie substantelor minunate din compozitie, ajuta corpul sa scape de multe feluri de toxine, inclusiv de metale grele. Consumate regulat, bunatatile murate refac propriul sistem de detoxificare al organismului.

INTARESC IMUNITATEA

Sistemul imunitar este format in  principal din miliardele de bacterii ce traiesc pe si in corpul nostru. Ele sunt primele care ataca intrusii (virusuri, bacterii, ciuperci), iar globulele albe intervin in lupta doar atunci cand armata de bacterii bune n-a reusit sa invinga dusmanii. Asa se face ca, desi organismul ne este permanent atacat de diversi microbi, de cele mai multe ori nu stim acest lucru pentru ca bacteriile noastre prietenoase isi fac treaba corect. Inca o data, vivat muraturile, sursa excelenta de bacterii protectoare!

OTETUL SI DIABETUL

Nu ocoli nici muraturile in otet! Studiile arata ca acestea ajuta la prevenirea diabetului, dar si la controlul acestuia, in cazul in care s-a instalat deja. Se pare ca acidul acetic din otet scade indicele glicemic al alimentelor, impiedicand astfel glicemia sa cresca peste masura. Asadar, alaturi de piureul de cartofi pune intotdeauna o salata de castraveciori in otet.

ATENTIE LA SARE!

Daca, dintr-un motiv sau altul (de pilda, ai hipertensiune ori urmezi un tratament u corticoizi), ti s-a recomandat sa reduci cantitatea de sare din dieta, mananca muraturi in cantitati moderate si abtine-te sa bei zeama lor (de exemplu, zeama de varza murata), care e bogata in sodiu.

About admin

Check Also

SUPE VINDECATOARE, INGREDIENTE SI RETETE

Hipocrate spunea “Lasa hrana sa-ti fie medicament”. Ei bine, supa este o modalitate usoara de …